Business Finlandin kehittämistuki – Onko someala tuen tarpeessa?

21.4.2020 0 By ELLI





Tänään somemaailmassa on kuohahtanut ihan kunnolla. Mä en näe itseäni sörkkimässä lusikkaani kohuihin tavallisesti, mutta jotenkin tästä tilanteesta mulla on niin ristiriitaiset fiilikset. Juteltiin aiheesta jo paljon kavereideni kanssa, ja jotenkin tuntui haastavalta jäsennellä kaikki ajatukset fiksusti ääniviestein ja siksi koin, että voisi olla hyvä järjestellä omia ajatuksia kirjoittamisen muodossa. Ehkäpä tästä myös saadaan kommenteissa keskustelua aikaiseksi ja tavallaan haluan myös osaltani olla mukana nostamassa kissaa pöydälle.





Business Finlandin kehittämistuki

Kysehän on nyt Business Finlandin myötämistä kehittämisavustuksista, ja kohu syntyi kun tukia oli jaettu muutamalle bloggaajalle ja/tai someverkostolle. Mulla itselläni on tästä kaikesta todella ristiriitaiset fiilikset. Ymmärrän hyvin, että jaettava tuki on tarkoitettu yritystoiminnan kehittämiseen, eikä esimerkiksi yritystoiminnan juokseviin kuluihin. Ymmärrän myös, että Business Finlandin kehittämistuki jaetaan kannattaville ja potentiaalisille yrityksille, joiden uskotaan selviävän suurella todennäköisyydellä tästä koronatilanteesta. Niiden uskotaan työllistävän Suomessa ja avustuksella halutaan tukea yrityksiä, jotka isolla todennäköisyydellä auttavat Suomen taloutta lamassa. Tiedän myös, että tuesta on rahoitettava itse 20%, joten se on todellakin tarkoitettu vakavaraisille yrityksille. Kyseessä ei ole hyväntekeväisyystuki eikä sitä myönnetä, jos vaarana on konkurssi tässä maailman tilanteessa.

Ymmärrän lähtökohdat oikein hyvin ja mielestäni tavoite onkin järkevä ja fiksu. Meidän on tärkeää pohtia, miten selvitään just nyt, mutta myös miten selvitään tulevaisuudessa laman kanssa. Pitää ajatella pitkällä tähtäimellä, eikä sen myötä tietenkään ole järkevää tukea kannattamattomia yrityksiä. Silti moraalisesti tämä kaikki on jotenkin ristiriidassa ja oma moraali haluaisi antaa tukia nimenomaan niille taloudellisesti pahimmassa ahdingossa oleville yrityksille. Myöskään kaikki yritykset eivät ole todellakaan kannattamattomia, vaikka ei esimerkiksi pystyisikään maksamaan sitä 20% tuesta itse tai vaikka koronan myötä kassa näyttäisi miinusta. Tilanne on mun mielestä väliaikainen ja se tulisi ottaa huomioon jokaisessa hakemuksessa.





Koronan vaikutukset omaan tilanteeseeni vaikuttajana

Mutta tosiaan, melko massiivisia tukisummia ovat saaneet muutamat bloggaajat ja someyrittäjät. Itselläni blogi ja someduunit ovat suuri osa yrittäjyyttäni ja erityisesti tämän vuoden puolella olen saanut sen puolen rullaamaan omissa yrittäjyyshommissa. Toki korona on vaikuttanut tähän kaikkeen suuresti ja olen itsekin kohdannut vastoinkäymisiä someyrittäjyydessä sen tiimoilta. Yhteistöitä on siirtynyt määrittelemättömään tulevaisuuteen ja myynti on ollut huomattavasti haastavampaa, kun potentiaalisilla asiakasyrityksillä on väliaikaisesti markkinointibudjetti tiukilla tai jopa ihan nollassa.

Haasteita tämä maailman tilanne on siis ehdottomasti tuonut, mutta toisaalta, olen myös pieni ja paaaaljon nimettömämpi bloggaaja kuin moni muu. Kun yrityksen vaikuttajamarkkinointiin budjetoitu raha pienenee, keskitytään varmasti määrän sijaan laatuun, eli valitaan vähemmän vaikuttajia, mutta ne valitaan tarkkaan. Valitaan mieluummin jopa vain yksi vaikuttaja, jolla on isompi seuraajakunta ja tarkasti omaan yritykseen sopiva kohderyhmä. Ymmärrän tämän täysin, että nyt saattaa pienemmät bloggaajat jäädä vähän jalkoihin. Ymmärrän toki myös sen, että isommilla nimillä varmasti yhdenkin yhteistyön peruuntuminen tekee suuremman loven, onhan kyseessä paljon isommat palkkiot, joten en missään nimessä halua vähätellä yhdenkään kollegan tai someyrittäjän haasteita tässä tilanteessa.





Somealan tilanne

Silti itse näen somealan ja vaikuttajamarkkinoinnin nyt vahvuutena ja ehkäpä koronan parhaiten kestävänä alana. Haasteista huolimatta olen onnistunut solmimaan uusia yhteistöitä ja lähinnä tuntuu, että niiden solmiminen on omasta myyntiaktiivisuudesta ja luovuudesta kiinni. Tällä hetkellä koitan keskittyä ideoimaan luovia ja tilanteeseen sopivia yhteistyöehdotuksia, jotka hyödyttävät itseäni ja asiakasyritystä mahdollisimman paljon näinä poikkeusaikoina. Luovuuden käyttö ja omien palveluiden kehittäminen on nyt edessä jokaisella yrittäjällä, mutta onko se juuri meidän ala, jolla siihen kehitystyöhön tarvitaan tukea?

Nyt ihmisillä on tavallista enemmän aikaa lukea blogeja ja seurata somessa, ja negatiivisten uutisten vastapainoksi janotaan positiivisempaa luettavaa. Vaikuttajien kautta mainokset myös menevät paremmin “läpi” seuraajille, kun esimerkiksi sosiaalisen median alustojen maksulliset mainokset ovat tällä hetkellä tosi kilpailtuja spotteja. Monet yritykset ovat tämän kaiken huomanneetkin ja itse olen lukenut kollegoilta paljon kokemuksia, että koronan myötä yhteistyöt ovat vain kiihtyneet ja ehdotuksia tulee yrityksiltä päin normaalia enemmän. Omasta näkökulmastani siis tällä meidän some- ja vaikuttaja-alalla menee hyvin verrattuna moneen muuhun ja siksi kyseenalaistan tuen hakemisen blogille.





Kuka on tuen arvoinen?

Vaikka ymmärrän Business Finlandin lähtökohdat tuen jakamiselle sekä sen, että jokaisella osakeyhtiöllä on totta kai yhtäläinen oikeus hakea kyseistä tukea, tuntuu tämä silti jotenkin väärältä. Aiempien töideni kautta tunnen jonkun verran esimerkiksi tapahtuma-alan yrittäjiä ja sydäntä on riipaissut seurata heidän menoaan tänä keväänä. Kalenteri on pyyhkiytynyt töistä täysin, eikä kukaan tiedä milloin se taas lähtee täyttymään. Siitä huolimatta liiketoimintaa on pyrittävä pitämään pystyssä, ja olenkin ilolla seurannut erään ihanan tehomimmin menoa, joka on kehittänyt uusia palveluita kaikkien juontokeikkojensa peruunnuttua. Tuo on just sitä kehittämistä, mikä on nyt pakko tehdä että liiketoiminta jatkuu. Ja siksi se on sitä kehittämistä, mitä itse haluaisin verorahoillani tukea.

En halua vähätellä tai sanoa, etteikö bloggaaja voisi kehittää palveluitaan, mutta onko ne kehityshankkeet sellaisia, joita olisi tehty ilmankin koronakriisiä eikä nyt pakon edessä liiketoiminnan jatkumiseksi? Yhtälailla tapahtuma-alan yritykset ovat potentiaalisia ja kannattavia, ja varmasti koronan jälkeen jopa entistä kannattavampia. Sama juttu esimerkiksi ravintoloilla ja kahviloilla, ja monet niistäkin ovat hienosti kehittäneet toimintaansa kotiinkuljetuksin. Puhumattakaan esimerkiksi kivijalkavaatekaupoista ja muista putiikeista. Nämä kaikki, tapahtuma-ala, ravintola-ala ja kivijalkaliikkeet työllistävät valtavan määrän ihmisiä. Uskallan väittää, että näiden yritysten kehityksen tukeminen työllistäisi ja siten lieventäisi Suomen lamaa enemmän, kuin somealan tukeminen. Vaikuttajat toki voivat palkata työntekijöitä, mutta todennäköisesti todella, todella vähän verrattuna esimerkiksi juurikin tapahtuma-alaan.






Tosi väärin lähteä arvottamaan sitä, kuka olisi kyseisen tuen arvoinen ja kuka ei. Varsinkaan minulla ei ole oikeutta sanoa, kenelle se kuuluisi mutta silti mulla on tästä kaikesta todella ristiriitaiset fiilikset. Niin tuen hakemisen perusteista, niiden myötämisestä, Business Finlandin toimintatavoista, aivan valtavista tukisummista ja no, ihan kaikesta. Mikä on moraalisesti oikein, olisiko tukisummat voineet olla pienempiä ja osa verorahoista käyttää muuhun? Mielenkiinnolla myös kuulisin, mihin näitä someyrityksiä ollaan nyt sitten näillä rahoilla kehittämässä ja toivon, että näistä saadaan vaikuttajien toimesta edes pientä selvitystä seuraajille, ihan vaan läpinäkyvyyden vuoksi. Mutta kaiken kaikkiaan, fiilis on tosi ristiriitainen.



Business Finlandin kehittämistuki – Mitä ajatuksia tämä kaikki herättää?




×××

Halutessaan ajatuksia voi tulla vaihtamaan myös Instagramin puolella!


Lue myös

Simppeli bleiseriasu ja vyölaukku - Takaisinheitto Pariisiin
Ihonhoitorutiini ja Skincityn ihotesti + Paula's Choice Weekend